Apple heeft in 2011 alleen al 156 miljoen iPads, iPhones en iPods verkocht. Dat is meer dan de hele collectie Mac computers in de afgelopen dertig jaar. Alhoewel dat als erg veel klinkt, verbleekt het bij de 487 miljoen smartphones die verkocht zijn door alle aanbieders tezamen. In het afgelopen jaar werden er 351 miljoen desktop computers, laptops en netbook computers verkocht, een aanzienlijk verschil.

Dit houdt simpelweg in dat meer mensen toegang tot websites nodig hebben via hun mobile telefoons. Natuurlijk werken sommige websites gemaakt voor computers ook prima op telefoons en tablets, maar om echt rendement te krijgen van de mobiele revolutie zal hierop ingespeeld moeten worden middels de technologie voor deze apparaten.

Waarom is het hebben van een mobiele versie van de website zo belangrijk? Om te beginnen kunnen die 156 miljoen Apple producten geen Abobe Flash content tonen. Hoe mooi dit ook is op een PC, kunnen bezoekers op mobielen dit niet zien. Maar belangrijker nog; bezoekers via de tablets of mobiele telefoons komen met een ander doel naar de website dan wanneer ze via de standaard manier online surfen. Een onderzoek van Google toont aan dat rechtstreekse bedrijfsinformatie en relevantie nieuwsinformatie de belangrijkste verschillen zijn. Zo detecteert de mobiele website van Burger King uw huidige locatie en toont hierop de dichtstbijzijnde BK restaurants.

Dit nieuwsbericht is eigenlijk heel voor de hand liggend: Indien u een bedrijfswebsite heeft, heeft u ook een mobiele website nodig die snelle informatie aan de mobiele bezoekers toont waar ze naar op zoek zijn. En het kan handig zijn als uw pagina links en knoppen groot genoeg zijn om eenvoudig met een duim op te klikken.