Wanneer onze klanten door hun statistieken van Google Analytcs aan het bladeren zijn wordt er vaak aan ons gevraagd wat bounce rate betekend. Een vraag die eigenlijk vrij eenvoudig te beantwoorden is, namelijk; Het percentage van bezoekers die op de website zijn gekomen en zonder ergens op te klikken weer van de pagina afgaan. Bezoekers komen op de pagina, zien waarschijnlijk geen relevante informatie en vertrekken weer –bounce. Hoe hoger de bounce rate hoe waarschijnlijker dat de content niet relevant is voor de bezoekers. Dit kan liggen aan een aantal factoren zoals; slecht ontwerp, niet duidelijke structuur, geen call to action etc.

Op een landingspagina moet duidelijk zijn waar de website over gaat, wat uw bedrijf doet en zal uw website uw bezoekers moeten begeleiden in stappen die genomen dienen te worden. Dit kan zijn het invullen van een contactformulier, offerte formulier, directe aankoop, aanmelding of een simpel telefoontje.

Verbeter uw bounce rate

Het verlagen van de bounce rate kan gigantische resultaten hebben op het uiteindelijke rendement. Wanneer de website is geoptimaliseerd en goed ontworpen is dan kan het de reacties verdubbelen en over het algemeen uw leads verhogen.

Het verbeteren van de bounce rate is werk voor een specialist en vereist meestal geduld. Ten eerste moet in ieder geval relevante informatie worden aangeboden en een consistente navigatie door de gehele website. Hieronder vind u een kleine opsomming;

  • Irrelevante informatie
  • Geen consistente navigatie
  • Slecht webdesign
  • Hosting problemen
  • Pagina’s die geen call to action hebben
  • Verwijder afleidingen zoals pop-ups en welkom pagina’s

 

Bekijk uw website vanuit een potentiële klant. Is uw informatie duidelijk leesbaar? Helpt het de lezer?